Opprette ny bruker i SAP Business One (On-Premise)

Merknader

Denne artikkelen gjelder lokal installasjon av SAP Business One. I skyløsning må du kontakte oss for oppsett av ny bruker.

Hvis du har flere firma i SAP Business One og vil at noen brukere skal kunne ha tilgang til flere firma (med samme lisens) må du huske på å bruke samme brukernavn i alle firmadatabasene. Husk brukernavnet må være helt likt - også store og små bokstaver.

 

Brukerkonto

For å opprette brukerkonto går du til Administrasjon -> Definisjon -> Generelt -> Brukere. Du bør fylle ut disse feltene:

  • Brukerkode (brukernavn for innlogging)
  • Brukernavn (reelt navn)
  • Epost
  • Mobiltelefon
  • Endre passord ved neste pålogging - Ja

Trykk "Opprett" for å opprette brukeren. Passordet vil nå være blankt, og brukeren vil få mulighet til å sette et passord ved første innlogging.

Hvis brukeren også skal ha tilgang på mobile enheter kan du se på disse lenkene:

Oppsett av SAP Business One for iPhone eller iPad

Oppsett av SAP Business One på Android telefon eller nettbrett

 

Autorisasjoner

For at brukeren skal ha tilgang til skjermbilder i SAP Business One må man tilordne brukeren autorisasjoner. Dette gjøres fra menypunktet Administrasjon -> Systemoppsett -> Autorisasjoner -> Generelle Autorisasjoner. Her velger du brukeren fra listen til venstre. Når bruker er valgt kan man velge hvilke menypunkter/skjermbilder brukeren skal ha tilgang til på høyre side.

Tips: Hvis man allerede har en eksisterende bruker som har de autorisasjonene den nye brukeren skal ha kan man kopiere disse ved å:

  • Holde musepeker over brukernavn du vil kopiere autorisasjoner fra i listen til venstre.
  • Hold ned venstre museknapp til det kommer opp et rektangel rundt brukernavnet.
  • Dra rektangel / brukernavn og slipp det over ny bruker.

 

Tilordne lisens

For at brukeren i det hele tatt skal ha mulighet til å logge på SAP må det være tilordnet en lisens. Du kan tilordne lisens ved å gå til Administrasjon -> Lisens -> Lisensadministrasjon.
Under første fane "Tilordning" vil du kunne velge brukerkonto på venstre siden og hvilke lisenser brukeren skal ha på høyre siden. De aktuelle er:

  • Enten "Professional User" (tilgang til alt - begrenset av autorisasjoner)
  • Eller "Limited User" (tilgang til deler - basert på type CRM, Logistics eller Financial)
  • SAP AddOns, Workflow, B1i, SDK Tools slås alltid på.

 

Tilordne addons (valgfritt)

Ofte har man noen tillegg til standard SAP Business One installert - også kalt addons. Disse må tilordnes brukeren. Dette kan gjøres ved å gå til Administrasjon -> Add-on-programmer -> Add-on-administrasjon og fanen "Brukerdefinerte innstillinger". Du velger den nye brukeren i listen til venstre. På høyre siden ser du de forskjellige addons som er installert. I kolonnen "Innstillinger" kan du velge om addon skal startes manuelt, automatisk, obligatorisk (automatisk og påkrevd) eller om man skal bruke standardinnstillingene for addon. Standardinnstillinger vises under fanen "Firmainnstillinger".

De fleste addons bruker standardinnstillinger fra fanen "Firmainnstillinger". De addons som bare enkelte brukere skal ha tilgang til kan overstyres fra fanen "Brukerdefinerte innstillinger".

 

Opprette medarbeider (valgfritt)

Det kan være greit å opprette brukeren som en medarbeider først. Dette gjøres ved å gå til Personaladministrasjon -> Medarbeiderstamdata. Du fyller ut de feltene som er viktige for deg / dere, men man bør alltid fylle ut:

  • Fornavn og Etternavn
  • Telefonnummer
  • Epost
  • Brukerkode (fra brukerkonto over)

 

Opprette selger (valgfritt)

Hvis brukeren er en selger og/eller innkjøper og skal opprette salgsordre/innkjøpsordre bør man også opprette en selger. Dette gjøres ved å gå til Administrasjon -> Definisjon -> Generelt -> Selgere/kjøpere. Fyll ut:

  • Navn
  • Medarbeider (valgfritt) fra medarbeider over.
Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer