Oppsett av factoring

For å aktivere factoring modulen åpner du Country Pack innstillinger [Administrasjon -> Add-on-pogrammer -> Country Pack -> Innstillinger] og krysser av for "Aktiver innkrevningsmodul". Klikk "oppdater" og "OK" for å aktivere modulen.

Når modulen er aktivert dukker det opp en ekstra fane i samme skjermbilde som heter "Innkreving av fordringer":

Beskrivelse av feltene

  • Partner
    Velg hvilken factoring partner du bruker. Foreløpig er Nordea Finans, SG Finans og Sparebank 1 støttet i løsningen.
  • Administrasjonstype
    Velg hvilken avtaletype du har med leverandøren din. "Factoring" for factoring og "Debt collection" for inkasso / purretjeneste.
  • Avtalenummer
    Noen leverandører krever at det refereres til et avtalenummer i filutvekslingen. Skriv dette inn her.
  • Avtaletype
    Definer om det er snakk om kun innenlands factoring eller om avtalen også inkluderer utenlandske kunder.
  • Forretningspartner
    Definer en forretningspartner for factoring leverandøren din og velg denne her.
  • Kontaktperson
    Ved bruk av SG Finans og Nordea Finans sendes filer pr. epost. Filene sendes til epostadressen knyttet til kontaktperson for forretningspartner definert over.
  • Utgående endepunkt
    Ved bruk av SG Finans og Nordea Finans velges SBOMAILER her for utsending via epost. For Sparebank 1 se mer informasjon under.
  • Overstyr fra adresse
    Her har du mulighet for å overstyre hvilken adresse epost sendes fra. Skriv inn epostadresse.
  • Betalingsmåter
    Velg hvilke betalingsmåter som skal inngå i factoring-kjøringen. Kryss av "Inkluder" hvis betalingsmetoden er en "factoring-Betalingsmåte". Kryss av for "Betal" hvis du ønsker at faktura sendt til factoring selskapet skal merkes som betalt i SAP. Mer om dette under.

 

Bankkonto og betalingsmåter

For at faktura som sendes kunden skal ha riktig betalingsinformasjon må man opprette en factoring selskapets kontoinformasjon og betalingsmetode i SAP Business One. Som regel har factoring selskapet en konto for KID innbetalinger i tillegg til en for hver valuta du ønsker å ta betalt i. For hver av disse bankkontoene gjøres følgende:

Opprette bankkonto

Disse opprettes under [Administrasjon -> Definisjon -> Banktransaksjoner -> Kontoer hos hovedbankforbindelse]. Se guide for administrasjon av bankkonto her: https://support.adiles.no/hc/no/articles/208249725-Administrasjon-av-banker-og-bankkontoer

Opprette betalingsmåter

Disse opprettes under [Administrasjon -> Definisjon -> Banktransaksjoner -> Betalingsmåter]. Man bør opprette en for hver bankkonto du opprettet over. Viktige felter:

  • Betalingsmåtekode - eksempel: FACTORING-KID, FACTORING-NOK etc.
  • Beskrivelse - eksempel: "Factoring Sparabank 1 - NOK"
  • Betalingsmåte: Inngående
  • Hovedbankforbindelse: Velg bankkonto definert over.
  • Filformat: Obligatorisk, men samme hva man velger her. Velg vilkårlig.
  • Valg av valuta: Begrens utvalget av valuta til factoringkontoens valuta.

 

Sparebank 1 - Utgående endepunkt

Sparebank 1 har et eget program for innsending av factoring filer som krever at filene legges i en bestemt filstruktur. Man er her nødt til å opprette et eget filområde som spesifisert av leverandør. For at filene skal havne i denne strukturen må vi peke SAP Business One mot denne ved å opprette et "Utgående endepunkt". Klikk den gule knappen med 3 prikker for å åpne definisjon av endepunkter. 

Her kan du legge til et filområde ved å klikke "Legg til" og skrive inn følgende:

  • Navn: FIL
  • Type: FILE
  • Inngående bane: Ikke viktig for factoring
  • Utgående bane: Sti til filområde du har opprettet for factoring.
Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer