For å aktivere factoring modulen åpner du Country Pack innstillinger [Administrasjon -> Add-on-pogrammer -> Country Pack -> Innstillinger] og krysser av for "Aktiver innkrevningsmodul". Klikk "oppdater" og "OK" for å aktivere modulen.
Når modulen er aktivert dukker det opp en ekstra fane i samme skjermbilde som heter "Innkreving av fordringer":
Beskrivelse av feltene
- Partner
Velg hvilken factoring partner du bruker. Foreløpig er Nordea Finans, SG Finans og Sparebank 1 støttet i løsningen. - Administrasjonstype
Velg hvilken avtaletype du har med leverandøren din. "Factoring" for factoring og "Debt collection" for inkasso / purretjeneste. - Avtalenummer
Noen leverandører krever at det refereres til et avtalenummer i filutvekslingen. Skriv dette inn her. - Avtaletype
Definer om det er snakk om kun innenlands factoring eller om avtalen også inkluderer utenlandske kunder. - Forretningspartner
Definer en forretningspartner for factoring leverandøren din og velg denne her. - Kontaktperson
Ved bruk av SG Finans og Nordea Finans sendes filer pr. epost. Filene sendes til epostadressen knyttet til kontaktperson for forretningspartner definert over. - Utgående endepunkt
Ved bruk av SG Finans og Nordea Finans velges SBOMAILER her for utsending via epost. For Sparebank 1 se mer informasjon under. - Overstyr fra adresse
Her har du mulighet for å overstyre hvilken adresse epost sendes fra. Skriv inn epostadresse. - Betalingsmåter
Velg hvilke betalingsmåter som skal inngå i factoring-kjøringen. Kryss av "Inkluder" hvis betalingsmetoden er en "factoring-Betalingsmåte". Kryss av for "Betal" hvis du ønsker at faktura sendt til factoring selskapet skal merkes som betalt i SAP. Mer om dette under.
Bankkonto og betalingsmåter
For at faktura som sendes kunden skal ha riktig betalingsinformasjon må man opprette en factoring selskapets kontoinformasjon og betalingsmetode i SAP Business One. Som regel har factoring selskapet en konto for KID innbetalinger i tillegg til en for hver valuta du ønsker å ta betalt i. For hver av disse bankkontoene gjøres følgende:
Opprette bankkonto
Disse opprettes under [Administrasjon -> Definisjon -> Banktransaksjoner -> Kontoer hos hovedbankforbindelse]. Se guide for administrasjon av bankkonto her: https://support.adiles.no/hc/no/articles/208249725-Administrasjon-av-banker-og-bankkontoer
Opprette betalingsmåter
Disse opprettes under [Administrasjon -> Definisjon -> Banktransaksjoner -> Betalingsmåter]. Man bør opprette en for hver bankkonto du opprettet over. Viktige felter:
- Betalingsmåtekode - eksempel: FACTORING-KID, FACTORING-NOK etc.
- Beskrivelse - eksempel: "Factoring Sparabank 1 - NOK"
- Betalingsmåte: Inngående
- Hovedbankforbindelse: Velg bankkonto definert over.
- Filformat: Obligatorisk, men samme hva man velger her. Velg vilkårlig.
- Valg av valuta: Begrens utvalget av valuta til factoringkontoens valuta.
Sparebank 1 - Utgående endepunkt
Sparebank 1 har et eget program for innsending av factoring filer som krever at filene legges i en bestemt filstruktur. Man er her nødt til å opprette et eget filområde som spesifisert av leverandør. For at filene skal havne i denne strukturen må vi peke SAP Business One mot denne ved å opprette et "Utgående endepunkt". Klikk den gule knappen med 3 prikker for å åpne definisjon av endepunkter.
Her kan du legge til et filområde ved å klikke "Legg til" og skrive inn følgende:
- Navn: FIL
- Type: FILE
- Inngående bane: Ikke viktig for factoring
- Utgående bane: Sti til filområde du har opprettet for factoring.
Kommentarer